لاغری با عمل اسلیو معده! آیا امکان پذیر است؟
همه چیز درباره عمل اسلیو معده
08 مهر 1402

لاغری با عمل اسلیو معده! آیا امکان پذیر است؟

یکی از روش های لاغری و کاهش وزن عمل اسلیو معده است که با کوچک کردن حجم معده باعث کاهش وزن چشمگیری در افرادی که درگیر چاقی مرضی هستند می شود. این عمل جراحی لاغری در میان جراحان به اسم گاسترکتومی اسلیو لاپاراسکوپی شناخته شده است. جراح لاغری در طول عمل اسلیو حدود 80 درصد از حجم معده فرد را خارج می کند و بخش باقی ماننده هم شکل و هم اندازه یک موز است. 

پس از این جراحی به دلیل اینکه حجم معده در حد بسیار چشمگیری کاهش پیدا می کند، اشتهای فرد نیز بسیار کم می شود و در نهایت لاغری و کاهش وزن اتفاق می افتد. شایان ذکر است که تغییرات هورمونی گوارشی نیز به دلیل برداشتن بخش کثیری از معده باعث تسریع روند کاهش وزن و لاغری می شود؛ البته تغییرات هورمونی باعث بهبود علائم بیماری های ناشی از چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و … نیز می شود. در ادامه این نوشتار با سیرا همراه باشید تا به هر آنچه که باید قبل از عمل اسلیو بدانید بپردازیم. 

اسلیو معده چیست؟

غذاهایی که ما در طول روز می خوریم سرشار از چربی، کربوهیدرات و …. هستند که و با مصرف آنها انرژی روزانه را به دست می آوریم، اما در صورتی که بدن ما نتواند این انرژی ها را مصرف کند یا بسوزاند، شاهد چربی های اضافی می شویم که سوختن آن بسیار سخت می شود که همین چربی های اضافی به مرور باعث چاقی افراطی و مرضی می شوند. 

وقتی افراد دچار چاقی و اضافه وزن می شوند به سمت انواع رژیم های لاغری سریع که بسیار مضر هستند می روند اما یا نتیجه ای حاصل نمی شود یا نتایج موقتی هستند. حتی در برخی افراد پیروی از رژیم لاغری اصولی و انجام ورزش های لاغری نیز موثر واقع نمی شود و به سمت جراحی های چاقی مانند عمل اسلیو کشیده می شوند. 

اسلیو معده به انگلیسی Sleeve Gastrectomy نوعی جراحی لاغری است که با کوچک کردن معده، لاغری دائمی و بدون بازگشت را برای افراد به ارمغان می آورد. اسلیو نوعی جراحی لاپاراسکوپی است که طی آن بهترین جراح عمل اسلیو معده، برش های کوچکی روی شکم ایجاد می کند و توسط ابزارهای مخصوصی بخش بزرگی از معده (حدود 80 درصد) را برش داده و از بدن خارج می کند؛ پس از خارج کردن این بخش چیزی که باقی می ماند یک لوله باریک به شکل موز است. 

سوالی که به کرات پرسیده می شود این است که اسلیو به چه معناست؟ اسلیو در انگلیسی معنی آستین را می دهد و علت انتخاب این نام برای عمل کوچک کردن معده این است که پس از خارج کردن بخش کثیری از معده بخش باقی مانده شبیه آستین یا موز است. 

کاندیدای مناسب عمل اسلیو چه کسانی هستند؟

جراحی اسلیو به افراد چاقی که با گرفتن رژیم های لاغری و همچنین ورزش های مختص کاهش وزن موفق به کاهش وزن نشده اند کمک می کند که به لاغری و کاهش وزن برسند. همچنین این عمل به افرادی که مبتلا به بیماری های مرتبط به چاقی مثل فشار خون بالا، بیماری قلبی-عروقی، کلسترول بالا، آپنه خواب، دیابت نوع دو، انواع سکته، برخی سرطان ها، ناباروری و … هستند  نیز بسیار مناسب است. در واقع کاندیدای مناسب برای عمل جراحی کوچک کردن معده افراد زیر هستند:

عکس فرد کاندید عمل اسلیو
  • کسانی که شاخص توده بدنی (bmi) آنها 40 یا بیشتر است (مبتلا به چاقی مفرط یا مرضی).
  • افرادی که شاخص توده بدنی آنها بین 35 تا 39/9 است و عوارض جدی ناشی از چاقی مانند آپنه خواب، فشار خون، دیابت و … را تجربه کرده اند.
  • همچنین در صورتی که بهترین جراح عمل اسلیو معده تشخیص دهد که فردی با bmi بین 30 تا 34 در معرض عوارض شدید ناشی از چاقی قرار دارد می تواند عمل کوچک کردن معده را انجام دهد. 

عوارض عمل جراحي اسليو معده

اسلیو یکی از کم تهاجمی ترین جراحی های لاغری است اما نمی توان گفت بدون هیچ عارضه و خطری است، از جمله عوارض عمل اسلیو معده (کوتاه مدت) عبارتند از:

  • خونریزی زیاد
  • عفونت معده
  • عکس العمل منفی بدن به داروهای بیهوشی
  • ایجاد لخته‌ های خونی
  • اختلالات خونی و ریوی
  • نشت غذا از محل منگنه معده

البته عمل اسليو معده عوارض بلند مدت احتمالی نیز دارد که عبارتند از:

مراقبت های قبل از جراحی اسلیو

افرادی که قصد عمل لاغری اسلیو را دارند باید از چند هفته قبل از عمل، رژیم غذایی و برنامه ورزشی خاصی که پزشک تجویز می کند را داشته باشند. 

از 2 هفته قبل از جراحی باید مصرف غذاهای پروتئینی را بیشتر کنید و مصرف غذاهای کربوهیدراتی را به حداقل برسانید. برای جلوگیری از عوارض عمل جراحي اسليو معده، چند روز مانده تا عمل محدودیت های شدید غذایی و دارویی اعمال می شود؛ به طوری که از دو روز قبل از جراحی شما تنها اجازه مصرف مایعات را دارید. نوشیدنی های مجاز در این ایام می بایست فاقد کافئین و شکر باشند. سایر نکاتی که باید قبل از عمل جراحی اسلیو رعایت کنید شامل موارد زیر است:

  • حداقل از دو هفته قبل از عمل مصرف دخانیات را ترک کنید.
  • در صورتی که هر گونه مکمل، داروهای گیاهی یا شیمیایی استفاده می کنید پزشک خود را در جریان بگذارید. 
  • از یک هفته قبل از عمل مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند ویتامین ای، آسپرین، وارفارین و ایبوپروفن را متوقف کنید.
  • از دو روز قبل از جراحی رژیم غذایی تجویز شده توسط پزشک را عملی کنید.
  • داروهای تجویز شده را در موعد مقرر مصرف کنید.

آزمایشات و مراقبت های قبل از جراحی اسلیو

در روز عمل اسلیو معده آزمایشاتی به منظور ارزیابی کامل شرایط جسمانی شما تجویز می شود که شامل موارد زیر است:

  • معاینه کامل جسمانی
  • سونوگرافی صفراوی، آزمایش CBC و سایر تست های سنجش شرایط جسمانی کنترل بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و ریوی.
  • مشاوره تغذیه
  • برگزاری جلساتی به منظور آشنایی با نوع عمل جراحی و اقدامات پس از عمل جراحی
  • مشاوره با روانپزشک به منظور اطمینان از آمادگی روانی فرد برای انجام عمل جراحی

مراقبت های بعد از عمل جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو در بیمارستان انجام می شود به نسبت شرایط جسمانی فرد ممکن است یک الی دو روز در بیمارستان بستری شود و پس از جراحی مراقبت های بعد از عمل جراحی اسلیو معده الزامی است. 

عکس داخل اتاق عمل اسلیو

عمل اسلیو با بیهوشی کامل انجام می شود و اصولا حدود 1 الی 2 ساعت این عمل طول می کشد. پس از جراحی باید از رژیم غذایی بعد از اسلیو معده پیروی کنید؛ به صورتی که تا چند روز اول شما تنها اجازه مصرف مایعات را دارید و پس از آن به مرور می توانید به سمت غذاهای آبکی و سپس جامد بروید. داروهای پس از عمل اسلیو که شامل مسکن ها و پرازول ها است را باید سر وقت مصرف کنید.

دوره نقاهت بعد از اسلیو

دوره نقاهت عمل اسلیو خیلی طولانی نیست و بیمار در کوتاه ترین زمان ممکن به زندگی عادی خود برمی گردد؛ به طوری که فرد پس از سه روز می تواند به مرور به فعالیت های روزمره خود بازگردد.  شایان ذکر است که بیمار اجازه ندارد که تا یک ماه فعالیت های سنگین و شدید بدنی انجام دهد، البته بیمار می تواند پس از دو هفته کم کم تمرینات ورزشی بعد از اسلیو معده را آغاز کند.

اصولا پس از جراحی مصرف مکمل کلسیم، مولتی ویتامین ها به صورت روزانه توصیه می شود و همچنین تزریق آمپول ویتامین B12 به صورت ماهانه توصیه می شود. در چند ماه ابتدایی انجام آزمایشات دوره ای نیز الزامی است. 

وعده های غذایی کم حجم توصیه می شود تا از آسیب به معده جلوگیری شود. از 4  الی 6 هفته پس از جراحی فرد می تواند به رژیم غذایی عادی خود بازگردد. 

علائمی که پس از عمل اسلیو تجربه می کنید

در 3 الی 6 ماه ابتدایی پس از جراحی متوجه کاهش وزن سریع خواهید بود که البته این کاهش وزن ممکن است همراه با علائم زیر باشد:

  • دردهای عضلانی
  • احساس خستگی و بی حالی
  • احساس سرما
  • خشکی پوست
  • ریزش مو
  • تغییرات رفتاری
  • کاهش اشتها

کاهش وزن بعد از اسلیو معده چقدر است؟

در طول 12 الی 18 ماه اول پس از جراحی فرد حدود 60 درصد از اضافه وزن خود را از دست می دهد. البته توجه داشته باشید که تنها عمل لاغری اسلیو برای کاهش وزن کافی نیست بلکه شما باید پس از جراحی به رژیم غذایی و فعالیت های بدنی خود توجه داشته باشید و سبک زندگی سالمی را داشته باشید. 

عکس نشان دهنده کاهش وزن بعد از اسلیو

چه زمانی عمل کوچک کردن معده نتیجه بخش نیست؟

دیده شده که برخی از افراد پس از اسلیو شاهد کاهش وزن نبوده اند و پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده داشته اند. در واقع این حالت زمانی اتفاق می افتد که جراح تبحر کافی در این زمینه نداشته باشد یا فرد به مراقبت های بعد از عمل جراحی اسلیو پایبند نباشد. 

مزایای این عمل لاغری

فواید عمل اسلیو به نسبت سایر جراحی های لاغری بیشتر است که شامل موارد زیر است:

  • کاهش حجم معده و القای سیر زودرس؛
  • بدون نیاز به کاهش سایز روده این جراحی انجام می شود؛
  • عملکرد نرمال معده پس از جراحی و محدودیت های کمتر غذایی پس از جراحی؛
  • این عمل به نسبت بای پس معده کم تهاجمی تر و با عوارض کمتری است؛
  • به دلیل برداشتن هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) فرد کاهش اشتهای چشمگیری را تجربه می کند؛

وزن مناسب برای اسلیو معده

وزن مناسب برای عمل اسلیو ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد. در واقع معیار عمل اسلیو شاخص توده بدنی (حداقل 30) است که بهترین و دقیق ترین روش برای تعیین میزان اضافه وزن فرد است. البته داشتن شاخص توده بدنی بالای 30 تنها معیار برای انجام جراحی نیست و این پزشک شما است که تشخیص می دهد که آیا شما برای این عمل جراحی لاغری مناسب هستید یا خیر؟

عکس ترازوی وزن کشی

هزینه عمل جراحی اسلیو معده چقدر است؟

به دلیل پیچیده بود این جراحی و لزوم استفاده از تجهیزات پیشرفته هزینه عمل جراحی اسلیو معده نسبتا بالا است که هر مرکزی به نسبت فاکتورهای مختلفی قیمت متفاوتی ارائه می دهند برای اطلاع از هزینه عمل اسلیو بهتر است که از چندین جراح لاغری مشاوره قبل از عمل دریافت کنید. 

کلام آخر

ما در این نوشتار از اپلیکیشن لاغری سیرا سعی کردیم درباره اینکه عمل اسلیو معده چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ این عمل مناسب چه کسانی است؟ عمل اسلیو معده چقدر طول میکشد؟ قیمت عمل جراحی اسلیو معده چقدر است؟ و هر آنچه که باید قبل از عمل اسلیو بدانید بپردازیم.

اما اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از این نوشتار داشته باشیم در صورتی که شما مبتلا به چاقی بیمارگونه هستید و با روش های ساده تر مثل رژیم لاغری و انجام ورزش موفق به کاهش وزن نشده اید می توانید با عمل جراحی لاغری اسلیو کاهش وزن و لاغری را به صورت دائمی تجربه کنید.

 طبق تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند اکثر افرادی که نزد پزشکان متبحر این جراحی را انجام داده اند و در انجام مراقبت های بعد از عمل جراحی اسلیو کوتاهی نکرده اند از نتیجه عمل بسیار راضی هستند. 

سوالات متداول

چه کسانی نمی توانند عمل جراحی اسلیو انجام دهند؟

افرادی که شاخص توده بدنی آنها کمتر از 30 تا 35 است مناسب این عمل جراحی نیستند. زیرا این افراد می توانند با روش های دیگری مانند ورزش، رژیم لاغری و دارو درمانی لاغر شوند.

سن مناسب برای عمل اسلیو چقدر است؟

این عمل جراحی برای افرادی که در سن 18 تا 60 سالگی هستند قابل انجام است. البته در صورتی که شرایط بسیار وخیم باشد می توان کمی این بازه را گسترده تر کرد که بستگی به صلاحدید جراح دارد. 

مرگ با عمل اسلیو معده واقعیت دارد؟

هر نوع عمل جراحی عوارض احتمالی مختص به خود را دارند. چنانچه هر عمل جراحی در شرایط نامناسب، توسط فرد غیرمتخصص، بدون تجهیزات، بدون مراقبت های بعدی و … انجام شود امکان بروز عوارض و حتی مرگ هم وجود دارد. با این حال مرگ با عمل اسلیو معده زیر یک درصد است و در صورتی که شرایط مهیا باشد با کوچکترین عوارض قابل انجام است. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.