Select Page

عمل لاغری بدن یکی از دغدغه های افراد بیش از حد چاق شده است. افرادی که با چاقی یا حتی فقط 10 کیلو وزن اضافی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است به دنبال راهی سریع برای کاهش وزن باشند. یک رژیم غذایی سالم همراه با یک برنامه ورزشی مناسب بهترین گزینه برای کاهش وزن و داشتن وزن استاندارد است. با ما همراه باشید.

با این حال، برخی از شرکت های داروسازی محصولات بدون نسخه (OTC) برای کاهش وزن سریع را تبلیغ می دهند. اما آیا این داروهای لاغری واقعاًبرای کاهش وزن سریع موثر هستند و آیا استفاده از آنها بی خطر است؟

درباره محصولات لاغری

انواع مختلفی از محصولات لاغری را می توانید بصورت آنلاین پیدا کنید. سازندگان این محصولات ادعا می کنند که با افزایش متابولیسم بدن یا جلوگیری از جذب کربوهیدرات از بدن باعث کاهش سریع وزن می شوند. آنها همچنین ادعا می کنند که این محصولات لاغری عوارض جانبی ندارند. به ادعای سازندگان این محصولات، افراد چاق باید روزی یکبار این محصولات را به پوست خود بزنند. آنها معمولاً حاوی مواد گیاهی هستند که از طریق پوست وارد بدن می شوند و طی 24 ساعت آزاد می شوند. برخی از نمونه های این مواد عبارتند از:

  • Fucus vesiculosus
  • 5-HTP
  • گوارانا
  • روغن بذر کتان
  • لسیتین
  • ال کارنیتین
  • عصاره چای سبز
  • عصاره لوبیای سفید قرمز
  • عصاره گوارانا

 

اثربخشی این محصولات برای لاغری

در بیشتر موارد، اثبات موثر بودن این روغن ها و اسانسها برای لاغری وجود ندارد. دلیل این امر این است که این محصولات به عنوان مکمل های غذایی  به بازار عرضه می شوند. و مکمل های غذایی لازم نیست که از استانداردهای مشابهی برای اثربخشی استفاده کنند که داروهای OTC و داروهای تجویز شده دارند.

بنابراین آزمایش دقیق انجام شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای اثبات واقعی بودن آنها وجود ندارد.

  اثرات جانبی محصولات لاغری

از آنجا که FDA مکمل های غذایی را مانند سایر داروها تنظیم نمی کند، عوارض جانبی محصولات گیاهی کاهش وزن کاملاً مشخص نیست. همچنین این محصولات مختلف حاوی مواد مختلفی هستند، بنابراین عوارض جانبی متفاوت دارند. بهترین راه برای آگاهی از چگونگی تأثیر یک محصول برای کاهش وزن شما این است که با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید که کدام محصول یا کدام عمل لاغری بدن برای شما مفید است.

در نتیجه این عدم آزمایش، موارد ناشناخته زیادی در مورد این محصولات کاهش وزن وجود دارد. در حقیقت FDA دریافته است که موادی که روی برچسب ذکر شده اند، همیشه مواد موجود در محصول نیستند. حتی برخی مکمل های غذایی برای کاهش وزن به بازار عرضه می شوند، حتی حاوی مواد دارویی تجویزی هستند. این می تواند برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشد. اگر بخواهید از یکی از این محصولات آلوده استفاده کنید، این می تواند با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد و آسیب جدی به سلامت شما وارد کند.

مواد غیر ایمن

حتی مواد شناخته شده در محصولات کاهش وزن نیز ممکن است بی خطر نباشند. سازندگان بسیاری از محصولات لاغری ادعا می کنند که محصولات آنها دارای مواد طبیعی هستند که از گیاهان درست می شوند. طبیعی بودن هر چند ایمن باشد، نداشتن عوارض جانبی را تضمین نمی کند. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از این مواد گیاهی ممکن است همان خطرات داروهای تجویز شده را داشته باشند.

به عنوان مثال، گوارانا که یک نوع توت در آمریکای جنوبی است که به گفته برخی می تواند به کاهش وزن کمک کند. کاری به درست بودن این این ادعا نداریم، ولی توت گوارانا می تواند ضربان قلب را افزایش دهد و ممکن است باعث ریتم غیر طبیعی قلب شود.

 توصیه هایی مفید برای کاهش وزن

  • رژیم غذایی

در نتایج بدست آمده از برخی تحقیقات ثابت شده است که کاهش کالری دریافتی به افراد در کاهش وزن کمک می کند. برای دستیابی به میزان مطمئنی برای از دست دادن وزن، هدف خود بر این مسئله بگذارید که باید هفته ای یک تا دو کیلو وزن کم کنید. برای این کار باید هر روز حدود 500 تا 1000 کالری کمتر از حد معمول بخورید. مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی مانند مرغ و همچنین قند و چربی اشباع کمتر می تواند به شما در رسیدن به هدف کمک کند.

  • ورزش

داشتن تحرک بدنی بیشتر و بهبود رژیم غذایی می تواند احتمال کاهش وزن شما را افزایش دهد. ورزش نه تنها باعث سوزاندن کالری اضافی در بدن شما شود، بلکه باعث ایجاد عضله می شود. بافت عضلانی کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزاند.

تحرک بدنی همچنین به شما کمک می کند تا از کاهش وزن خود جلوگیری کنید. به علاوه، باعث افزایش تناسب قلب و ریه کمک می شود و بسیاری از مزایای دیگر را برای سلامتی شما فراهم می کند.

همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی، با پزشک خود صحبت کنید. اگر مانند اکثر مردم هستید، باید 30 تا 45 دقیقه در هفته و سه تا پنج روز در هفته ورزش متوسط ​​داشته باشید. در طولانی مدت، باید سعی کنید در اکثر روزهای هفته ورزش متوسط ​​داشته باشید.

اگر رژیم و ورزش به تنهایی به کاهش وزن کمک نمی کند، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است داروی تجویزی را که توسط FDA تأیید شده است یا عمل لاغری بدن را به شما توصیه کنند.

آیا واقعاً چاقی به همان اندازه که مردم می گویند یک مشکل برای سلامتی است؟

بله  و این یک مشکل رو به رشد در  سرتاسر کشورهای جهان است. موسسه ملی بهداشت تخمین می زند که یک سوم از کودکان و بیش از دو سوم از بزرگسالان در ایالات متحده هستند که  اضافه وزن یا چاقی دارند. اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات را افزایش می دهد. این موارد شامل:

  • دیابت نوع 2
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • سرطان
  • بیماری های قلبی
  • آرتروز
  • مشکلات کیسه صفرا
  • قاعدگی نامنظم
  • ناباروری
  • اختلال در نعوظ
  • آپنه خواب

با پزشک متخصص همکاری کنید تا طرحی برای لاغری خود تهیه کنید که به کاهش وزن شما کمک کند. کاهش وزن می تواند به شما کمک کند از مشکلات جدی سلامتی که می تواند ناشی از چاقی باشد، جلوگیری کنید.